בחודשים האחרונים ניתן לראות ברחבי ישראל תחנות אוטובוס מעוצבות בצורה מרהיבה לעין. במקרים של מבנים ציבוריים גדולים כקטנים ישנן החמרות בתקני הבניה מכיוון שישנה נגישות של הציבור ושהות של הציבור במקומות אלה. בעניין תחנות האוטובוס אשר הגג שלהן בולט משפת המדרכה לתוך הכביש ומהווה מפגש אווירי וירטואלי עם האוטובוס שצריך לעצור בתחנה ומהווה סכנה גבוה לשוהים בתחנה.
התחנות החדשות – ליקוי בניה ציבורי או רשלנות?
התחנות החדשות לאו דווקא בנויות בצורה לקויה אבל במקרה זה לא מדובר במטבע עם שני צדדים אלא בריבוי צדדים והטלת אחריות. הגג שבולט מיסודות התחנה באופן חריג, בולט לתוך הכביש כאמור, עם זאת יתכן כי יצרני התחנות אינם גם מבצעים את עבודת ההרכבה בפועל וכי הקבלן המבצע את ההרכבה בפועל הוא הרשלן, כאשר אינו מתחשב בבליטת הגג החריגה.
ניתן לקבוע כי הבניה החריגה שלא בטוח שעוברת על תקנות הבניה, מהווה רשלנות תורמת לקבלן המבצע בפועל וכי במידה והתריעה החברה המתכננת את התחנות ומייצרת אותם, בפני הקבלן המבצע על הבניה בצורה החריגה היו יכולים להמנע מקרים רבים של תחנות שבהן מתנגשים אוטובוסים.
תמונה
בתמונה זו ניתן להבחין בתחנת אוטובוס שקורת הגג שלה בלט מעבר לשפת המדרכה ואוטובוס שהגיע למקום התנגש בגג התחנה וגרם לקריסתה. במזל באירוע לא היו נפגעים כי באותה שעה לא שהו נוסעים בתחנה.
תמונה
חברות האוטובוסים מטילות את האחריות על היצרן , היצרן מטיל את האחריות על הקבלן המבצע בפועל שמחזיר את הכדור לידיים של חברת האוטובוסים. כבמקרים נוספים הנפגעים הפוטנציאלים היחידים הם הנוסעים באוטובוסים שמסתכנים כתוצאה מרשלנות \ ליקוי בניה שעלול לעלות בבריאותם בתנאי שימצאו בזמן הנכון במקום הלא נכון.